UX dizajn – psihologija iza UX dizajna

Izrada internet stranica
WordPress hintovi za bolje rezultate
4. veljače 2016.
web dizajn
8 razloga zašto je samostalno kodiranje bolje od gotovih drag and drop stranica
7. svibnja 2016.
web dizajn


Ako bi smo skupili stotinu različitih dizajnera u jednu sobu i pitali ih jednog po jednog koji je njihov pristup UX dizajnu, dobili bi smo približno stotinu različitih odgovora. Zastrašujuće je priznati, ali UX dizajn nije egzaktna znanost.
Iza svakog elementa korisničkog iskustva nalazi se čitavo bogatstvo psihologije, no poznavajući svaki pojedini element možemo kreirati iskustvo koje rezultira specifičnim korisničkim ponašanjem. Danas ću vam pokazati kako unaprijediti svoj dizajn i rezultate uz pomoć ove informacije.
Prije nego ćemo pokušati utjecati ili izmjeniti ponašanje korisnika, moramo znati što im zaokuplja pažnju. Da bi to saznali pogledat ćemo UX sa perspektive psihologa. Točnije, pogledat ćemo neke uobičajene tehnike koje otkrivaju ograničenja i želje korisnika.

Kada započinjete posao, sredstva su ograničena. Obično nemate veliki iznos namijenjen marketingu i oglašavanju – ako ga uopće imate. Često me pitaju o cjenovno efikasnim marketinškim strategijama koje donose rezultate. U ovom članku, podjelit ću s vama moj ultimativni marketing plan niskog ulaganja a visoke efikasnosti namjenjen startupovima.

Vrijeme i trud

Kod im je zadan zadatak, ljudi ga nastoje riješiti uz minimalan mogući napor. Kod pristupanja jednostavnom UX dizajnu, moramo iskoristiti otkrivanje u fazama. Ova praksa im nudi točno onoliko podataka koliko je potrebno da ih zainteresira te im nudi mogućnost za saznaju više.
Isto se odnosi i na detalje i značajke proizvoda. Pokaži korisnicima samo ono što trebaju vidjeti, u protivnom riskiraš da ih zatrpaš s previše informacija odjednom. Dalje, tekst uvijek napravi što preglednijim koristeći naslove, kratke paragrafe i numeriranje kako bi korisniku bio jednostavan za skeniranje.
Ne traži od korisnika multitask. Većina ljudi ne može voziti i pričati na telefon a da ne riskira sudar. Ne zahtjevaj niti od svojih korisnika da rade jednako na tvojoj stranici.
Glavni zaključak ovog dijela je: Ne tjeraj svoje korisnike da gube vrijeme i energiju. Ponudi im čisti, koncizan put kroz svoju stranicu. Ovo je jedna od glavnih lekcija UX dizajna.

Društveni dokaz

Drugi ključni segment korisničkog iskustva je društveni dokaz koji koristimo u dizajniranju kako bi motivirali korisnika. Društveni dokaz je definiran kao fenomen kod kojeg se ljudi vezuju za tuđa iskustva kako bi usmjeravali vlastite akcije.
Savršen primjer toga je reakcija ljudi prilikom izlaska novog proizvoda ili smartphome-a na tržište. Dok se ljudi skupljaju i kampiraju pred trgovinom, drugi će im se priključivati kako se precepcija vrijednosti proizvoda povećava bazirano na društevenom dokazu.
Online imamo druge načine kako iskoristiti društveni dokaz da ohrabrimo i potaknemo specifične bihevorističke odgovore. Na primjer, velik broj stranica će nastojati sagraditi kvalitetne backlinkove koji djeluju kako preporuke s drugih stranica te tako si osigurati društveni dokaz od autoritativne online figure. Zapanjujuće je kojiko je ta strategija efikasna. Evo vam i nekoliko primjera:
a) Korisničke recenzije
Osiguravanje korisničkih recenzija utjecat će na nove korisnike koji pregledavaju vaše proizvode ili usluge. Pozitivne recenzije pomoći će pri uvjeravanju korisnika kako će se proizvod/usluga i njima svidjeti te da će imati koristi. Čak su i negativne recenzije korisne. One daju dodatnu potvrdu pozitivnim recenzijama.

b) Filter društvenog ponašanja
Pokazujući ostale proizvode uz poruku “Korisnici koji su ovo pregledali također su kupili…” osigurava daljnji društveni dokaz dajući na primjeru perspektivu korisniku o tome što su ostali koji s njim dijele interese također kupili.

c) Mišljenje istomišljenika
Pojedine stranice nude korisnicima mogućnost da kažu da im se sviđa proizvod, kako bi drugi ljudi koji se također zanimaju, vidjeli da postoji interes za time. To pojačava njihov interes za proizvodom te ih tjera na brzu odluku jer znaju da postoji mogućnost da proizvod ode nekom drugom te ga doživljava kao da je količina ograničena.

Vizualno i nesvjesno procesuiranje

Zadnji segment je aspekt naše psihologije koji uključuje podsvijesno procesuiranje i vizualnu iterpretaciju informacija. Kako se većina mentalnih procesa odvija podsvjesno, možeš to iskoristiti da potakneš različite aspekte emocija ili akcija svojih korisnika.
Sa osnovnog stajališta, ovo uključuje korištenje slika i priča kako bi utjecao na djelove mozga koji upravljaju emocijama. Emocije igraju važniu ulogu pri donošenju odluka pa to možemo iskoristiti kako bi utjecali na korisnikovo ponašanje.
Ulazeći u vizualni aspekt UX dizajna, možemo primjeniti osnovne principe poput veličine fonta, uzorke boja, grupiranje pri organiziranju vizualnih informacija na stranici. Gledajući studije o načinu pregleda stranica, možemo izvući nekoliko važnih lekcija o vizualnoj obradi u kontekstu UX dizajna:

  • Ne dopustite da vizualni “teret” zakomplicira vašu stranicu

  • Video ima tendenciju da privlači više pažnje nego tekst ili slike

  • Lica žena i beba privlače pozornost posjetitelja

  • Ljudi čitaju internet stranice u obliku F uzorka

Uzimajući u obzir sve psihološke informacije, vrijeme je da pristupimo UX dizajnu koji izaziva željena ponašanja.

Navođenje ponašanja korisnika putem UX dizajna

Imamo hrpu informacija koje možemo koristiti kako bi prilagodili elemente našeg UX dizajna, no kako ćemo ih primjeniti da usmjerimo ponašanje naših korisnika prema krajnjem cilju? Odgovor leži u Fogg modelu ponašanja:
Ovaj model određuje da se tri specifična elementa moraju dogoditi kako bi se potaklo određeno ponašanje. Ti elementi su sljedeći:

  • Motivacija

  • Mogućnost

  • Okidač

Uzimajući u obzir ova tri elementa, web dizajneri mogu saznati što sputava korisnika da naprave akciju koju bi željeli. Ako želimo da ljudi pišu recenzije, a ne pišu ih, možemo iskoristiti ovaj model da vidimo koji od navedena tri psihološka elementa nije prisutan u našem dizajnu.
Prvi element može biti segmentiran na vanjske i unutarnje tipove motivacije. U prvom slučaju, pozivamo se na vanjski faktor koji bi mogao motivirati nekog, poput nagrade u vidu novca ili poklona.
Unutarnji faktori su užitak ili zadovoljstvo. Tu dolazimo, naravno, do problema jer u većini slučajeva ono što tražimo da posjetitelji naprave je nešto u čemu inače ne uživaju, pa kako ćemo onda zaobići to?
Odgovor je jednostavan: Ponudite im nagradu ili poticaj da završe proces. Odličan primjer je E-book koji mnoge agencije nude besplatno uz uvijet da se priključite njihovoj mailing listi. Većini korisnika se ne da ispunjavati obrazac prijave, no kako im je ponuđen e-book, puno će se lakše odlučiti da završe proces.
Jedna sitnica oko koje moramo biti oprezni je efekt preopravdanosti, koji se događa kada nagrađujemo nekoga tko već uživa u procesu. U tom slučaju, kad uklonimo nagradu, njihova aktivnost će se polako smanjivati.
Internet stranica Freeletic bori se protiv ovog problema promoviranjem intezivnog treninga koji zahtjeva osnovno poznavanje fitnesa. Korisnici koji već posjeduju osnovno znanje steći će nešto užitka vježbajući pa to limitira gore navedeni efekt. Vanjska nagrada koju nude su zvjezdice koje stječete na temelju izvedbe. Nagrada se dobiva samo ako je trebing napravljen ispravno i dobro.
Ovo bi bio primjer motivacije, ali kako to iskombinirati sa mogućnošću i okidačem?

Kombiniranje 3 elementa

Sama motivacija nije dovoljna kako bi se kreiralo ponašanje. Možete biti potpuno motivirani da idete loviti ribu, ali ako nemate štap, mamac i čamac, jednostavno ne možete ići. Ovdje situacija sa korisnicima postaje specifičnija nego prije.

Na našem primjeru, osoba da bi išla u ribolov, treba motivaciju u obliku nagrade, a kako voli ribolov, to je nagrada, ali također treba i opremu i okidač kako bi kompletirala Fogg model. Prema modelu, ponašanje će nastati isključivo kada su motivacija i mogućnost na zadovoljavajućoj razini te je postoji okidač koji će potaknuti akciju.
Naravno, ako ova tri faktora samo stavimo na stranicu, neće biti dovoljno. Što motivira jednu osobu, drugu ne motivira. Ovdje moramo uistinu razumjeti što motivira našu publiku ako uistinu želimo potaknuti u njoj određena ponašanja. Potrebno je duboko i detaljno istraživanje ciljne publike. Moramo razumjeti što ih motivira s vanjskog i unutarnjeg gledišta te to upotrijebiti kako bi kreirali dizajn korisničkog iskustva koji će potaknuti njihove želje.
Stvari poput mape iskustva kupaca, osobine kupaca i kretanje kupaca su odlični alati koji pomažu da razumijemo kupce dalje od njihovih godina, lokacije i spola.

I kratak zaključak na kraju:

Korisnike motiviraju različite stvari. Trebali bi im dati da vide i koriste vaš proizvod ili ih barem slijediti kroz proces koji želite da izvrše. Pronađite i uklonite sve zapreke između njih i cilja te pokušajte razumjeti njihovu motivaciju kako bi im mogao dati mogućnost i okidač za kreiranje željenog ponašanja.
U osnovi, UX dizajn se svodi na korištenje ljudske psihologije kako bi im ušli u glavu te otkrili što ih potiče. On nam pruža uvide koje možemo iskoristiti kako bi motivirali i potakli ponašanja korisnika koja će ih dovesti do našeg uobičajenog cilja.